Ana Sayfa > yargıtay içtihatları > Çek İptali Yetkili Mahkeme

Çek İptali Yetkili Mahkeme

T.C.
YARGITAY
11. Hukuk Dairesi
ESAS NO : 2011/13181
KARAR NO : 2011/16340

Y A R G I T A Y  İ L A M I
Hasımsız olarak görülen davada …….. Ticaret Mahkemesi’nce verilen ……. tarih ve ……. sayılı kararın Yargıtayca incelenmesi davacı vekili tarafından istenmiş ve temyiz dilekçesinin süresi içinde verildiği anlaşılmış olmakla, dava dosyası için Tetkik Hakimi Numan Acar tarafından düzenlenen rapor dinlendikten ve yine dosya içerisindeki dilekçe, layihalar, duruşma tutanakları ve tüm belgeler okunup, incelendikten sonra işin gereği görüşülüp, düşünüldü:
Davacı vekili, müvekkilinin hamili olduğu çekin kayıp edilerek zayi olduğunu ileri sürerek, çekin iptaline karar verilmesini talep ve dava etmiştir.
Mahkemece, iddia ve dosya kapsamına göre, HMK’nun 382/10-e maddesi uyarınca çek iptal davasında sulh hukuk mahkemelerinin görevli olduğu gerekçesiyle mahkemenin görevsizliğine, talep ve kesinleşme halinde dosyanın …… Nöbetçi Sulh Hukuk Mahkemesi’ne gönderilmesine karar verilmiştir.
Kararı, davacı vekili temyiz etmiştir.
İstem, kambiyo senedinin zayii nedeniyle iptaline ilişkindir.
Mahkemece 01.10.2011 tarihinde yürürlüğe giren HMK’nun 383. maddesi uyarınca çek iptal davalarının sulh hukuk mahkemelerinin görevine girdiği gerekçesiyle görevsizlik kararı verilmiştir.
HMK’nun 383. maddesinde çekişmesiz yargı işleri ile ilgili olarak aksine bir düzenleme bulunmadığı sürece sulh hukuk mahkemesinin görevli olacağı öngörülmüştür.Yürürlükte olan 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 4. maddesine göre Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen hususlardan doğan hukuk davaları ticari dava sayılır. Yine aynı Yasa’nın 5/2. maddesi uyarınca bir yerde ticaret mahkemesi varsa Asliye Hukuk Mahkemesi’nin vazifesi içinde bulunan ve TTK’nun 4. maddesinde ticari sayılan davalara ticaret mahkemesinde bakılır. Bu nedenle TTK’nun 669 ve devamı maddelerinde düzenlenen kambiyo senetlerinin zayi nedeniyle iptaline ilişkin davalarda HMK’nun 383. maddesinde öngörülen aksine düzenleme bulunduğundan sulh hukuk mahkemeleri değil ticaret mahkemeleri görevlidir. Kaldı ki 01.07.2012 tarihinde yürürlüğe girecek olan 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 757/1. maddesinde de bu tür işlerde ticaret mahkemelerinin görevli olacağı öngörülmüştür. Bu da yasa koyucunun iradesinin bu tür işlerde ticaret mahkemelerinin görevli olması gerektiği yolunda olduğunu göstermektedir. Açıklanan bu nedenle istemle ilgili işe bakma görevi asliye ticaret mahkemesine ait olmasına rağmen görevsizlik ve dosyanın görevli sulh hukuk mahkemesine gönderilmesine dair verilen mahkeme kararının bozulmasına karar vermek gerekmiştir.
SONUÇ: Yukarıda açıklanan nedenlerle davacı vekilinin temyiz isteminin kabulü ile kararın BOZULMASINA, ödediği temyiz peşin harcın isteği halinde temyiz edene iadesine, 02/12/2011 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

  1. 03/01/2012, 02:06

    ya arkadaşlar T.C sınırları ıçınde yokmu kendine guvenen haklının yanında olacak bir adet A.V arkadaş biz fırmamıza vadeli cekle mal aldık ama malı teslim etmiyorlar.dahada kotusu karşimizda şahıslar kayıp benim sordugum tm A.V arkadaşlar çekleri durdurruz ama 3 cu şahıslardan gelecek olan hacizleri durduramayız deniliyor varmı boyle birşey ya adamlar dolandırıcı zaten cıkıpta kendileri zaten tahsile gidemez cunku ortada nemal var nede fatura buna ornek bir dava yaşayan var rica ediyorum.

    • AV. MURAT GÜNAYER
      30/05/2012, 22:40

      EĞER İHTİYAÇ DEVAM EDİYORSA BENİ ARAYABİLİRSİNİZ

      • 12/10/2012, 01:12

        Sayın GÜNAYER 2005 Yılında babmın bir arkadaşıyla inşaat şirketi kurduk şirketin %80 benim %20 ortağın olmak kaydı ile şirketin müdürü de babam oldu bankadan çek koçanlarını benim imzamla aldık ve işler iyi gitti daha sonra ben zaten kendi başıma maaşlı olarak başka yerde çalışıyorum ama şirket benim adıma %80 olarakdevam ediyor. sonra ben hisselerimi babama noter satışı yaparak devrettim şirket faal olduğu için çekler kullanılmaya devam edildi benim şirketle hiçbir bağım kalmamıştı taki babamı 2007 yılında kaybedene kadar babam öldükten sonra ortağımız devam eden işlerimizin olduğu için ben çekler ve parayla ilgilenmedim 2009 yılında bankadan beni arayarak 450 tl lik 4 adet çekimin olduğunu ve ödeme yapmam gerektiğini söylediler bende kendilerine şirketi n hisselerini devrettiğmi bir bağım kalmadığı söyledim fakat çekler benim tarafımdan bankadan alındığı için babama ulaşamıyolar öldü ortak denen kişi ortalarda yok ve banka beni buldu elimdeki noter satış evraklarını gönder semde parayı ödemekten kurtulamadın 2009 haziran ayında bankanın avukatı araçılığıyla maaşıma haciz geldi bankanın ödemiş olduğu çeklerin parasını ödedim ama haciz kalkmadı banka avukatını aradım ve bankaya teslim olması gereken boş çekleri istediler bende aramaya koyuldum hemen ama ne yaptıysam ne çekleri bulabildim ne boş koçanı 10 yaprakmı ne tam hatırlamıyorum bu g üne kadar geldik fakat borcum konusunda halen bir netlik yok bankanın avukatına soruyorum ne kadar kaldı borçum ne ödedim diye 13-14 bin ödediniz bi bukadar daha var diyo nasıl oluyoda bu borcum düşmüyor dedim bankanın çeklerin gayri nakiti her sene artığı için borcuma yetişemiyormuşum birde bananın ödemiş olduğu kayıp bulamadığım çeklerden gelen varsa veya geçersiz olanları düşmesi gerekiyormuş sanırım bunuda kimse yapmamış ve benim borcum halen devam ediyor bankanın genel merkezine mail yazdım 3 defa nekadar borcum kaldığını ve nekadar ödediğimi çünkü bu borç her ay maaşımdan kesiliyo ve ben kendi borçlarımı yatıramaz duruma geldim eşimden boşanmak üzereyim sırf bu borç yüzünden ama bbanka bana 1 ayı geçti halen bir yanıt vermedi ne yapabilirim tek maaşla gecinen biriyim herkes bişey söylüyo bazı avukatlara sordum her çek yaprağı için ayrı dava açıcaz 3000-5000 tl para lazım diye tam 3 yıl oldu bana nasıl yardımcı olursunuz ne yapmam lazım

  2. erkan
    07/01/2012, 18:18

    aynı kaderı bende yasıyorum bır toptancıya yaklasık 110bın lıralık cek kestım zorla alabıldıgım mal 30 bınlırayı bulmaz ne fatura go derdı ne resmı bır evrak adam baskasının uzerıne magaza acmıs benım mallarıda o kısının magazasına yıgmıs cek benım cıro onun hıc bırsey yapamıyorum odemelerımde geldı cekımde vuruldu bu konu hakkında bana yardımcı olabılecek kımse varmı ne yapabılırım

  3. erkan
    07/01/2012, 18:21

    ceke yasa cıkıyor ama cekı alıpta malı teslım etmeyenlere bısey yok bınlerce ınsan benımgıbı toptancılar tarafından dolandırılıyor kımsede bısey yapamıyor cezayı en agır sekılde odeyen cek sahıbı oluyor

  4. muzafer
    09/03/2012, 13:29

    merhaba arkadaşlar sizler gibi bende çek mağduruyum özel bir inşaat şirketiyle taahhüt işleri yapmaktayız. taahhüdümüz altında bulunan bir inşaat için elektrik malzeme almak için toptancıyla anlaştık. anlaşma gereğince kendisine sıralı çekler verdik. istenilen malzemelerin bir kısmı şantiye gönderildi. buna istinaden yeni malzeme bağlantıları için bir kısım daha çek verildi. yeni verilen çekleri alıp ortadan kayboldu. vadesi gelmeyen çekler hakkında dava açtık fakat hiçbir sonuç alamadık. bunun üzerine kendimiz çeklerin yerlerini araştırdık. çeklerin 1 adeti hariç bütün hepsi tefeci ve faktoring şirketlerin ortaya çıktı. bunuda avukatımız aracığıyla mahkemeye bilmemize rağmen bir netice alamadık ve çeklerin bir kısmının ödeme vadesi geldiği için yapmak zorunda kaldık. yani çeki alan dolandırıcı elinde bulunanda devletten vergi kaçırmasına
    rağmen yine biz dürüst insanlar mağdur olduk. lütfen biz ve bizim gibi dürüst insanlara yardımcı olun. lütfen bu tür davalarla ilgili bir karar varsa mail adresimize gönderin. allah dürüst insanların yardımcısı olsun.

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

