Başlangıç > adalet bakanlığı, çek affı, çek magduru, çek mağdurları > Karşılıksız Çek Hapis Cezası Kaldırılıyor

Karşılıksız Çek Hapis Cezası Kaldırılıyor

Adalet Bakanlığı’nın uzun süredir üzerinde çalıştığı yasa değişikliği tasarısı son şeklini aldı.
Tasarının yasalaşması ile birlikte, karşılıksız çek düzenleme fiilini işleyen ve borcunu da ödemeyenler, bundan böyle hapse girmeyecekler.
Şu anda hapiste olanlar da yeni düzenlemeden yararlanacak ve hürriyetlerine kavuşacaklar.
OLAY NEYDİ?
Yürürlükteki yasaya göre, karşılıksız çek düzenleyene hemen hapis cezası verilmiyor, bu fiil nedeniyle “adli para cezası” uygulanıyordu. Örneğin 30 bin liralık karşılıksız çek için 30 bin lira da adli para cezası uygulanıyor bir anlamda borç ikiye katlanıyordu.
Cezanın ödenmemesi halinde ise karşılıksız çek düzenleyen hapse giriyordu.
Böyle olunca, ticari hayatı sarsılıyor hatta sona eriyor, borç iyice ödenemez hale geliyordu.
Şu anda “karşılıksız çek” nedeniyle hapiste veya hapse girme tehdidi altında binlerce kişi var.
YENİ DÜZENLEME
Hazırlanan tasarıda “ekonomik suça ekonomik yaptırım” ilkesi göz önüne alınarak, karşılıksız çek suç olmaktan çıkartılıyor. Daha açık bir anlatımla, karşılıksız çek düzenleyenler, adli para cezasını ödemediklerinde haklarında hapis cezası uygulanması tümüyle maziye karışıyor (Tasarının metni, gerekçeleri ve daha ayrıntılı bilgi için Çek Mağdurları http://www.cekmagdurlari.com adresine bakabilirsiniz).
Peki.. Karşılıksız çek düzenlemenin hiç mi yaptırımı olmayacak?” diye merak edenler için de açıklayalım. Bu fiilin yaptırımı olarak, hapis cezası söz konusu olmayacak, mevcut sistemde de zaten var olan “çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı” uygulanacak. Bu yaptırım 10 yıl süre ile geçerli olacak.
Tasarıya göre, idari yaptırım süreci şu şekilde işleyecek:
1. Çekle ilgili olarak “karşılıksızdır” işlemi yapılması üzerine, aldığı çek karşılıksız çıkan kişi, Cumhuriyet savcısından, “çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağına” karar verilmesini talep edecek.
2. Cumhuriyet savcısı, bu yasağa karar verecek. Başka bir anlatımla, olay hakime intikal etmeden savcı karar vermiş olacak.
3. Verilen karar kişiye tebliğ edilecek.
4. Hakkında yasak uygulanan kişi, bu yasağa itiraz edebilecek.
5. İtiraz başvurusunun kabulü halinde, yasak kaldırılacak ve TC Merkez Bankası’na bildirilecek.
Yukarıdaki yaptırımlar tüzel kişiler hakkında da uygulanabilecek.
ÖDEME VE YASAK
Hakkında çek düzenleme ve karşılıksız çek hesabı açma yasağı olan kişi, karşılıksız çek bedelini faiziyle birlikte tamamen ödediğinde, yasak kalkacak.
Mevcut çek düzenleme ve çek hesabı açma yasaklarının akıbetinin ne olacağı da tasarıya eklenen bir “geçici madde” ile çözümleniyor.
Buna göre, yeni yasanın yürürlük tarihinden önce verilen “çek düzenleme ve çek yasağına” ilişkin kayıtlar, bu yasa gereğince silinmesini gerektiren koşullar oluşuncaya kadar, TC Merkez Bankası’nda tutulmaya devam edecek.
Tasarı yasalaştığında, yargının iş yükü hafifleyecek ve hapiste olanlar da hürriyetine kavuşabilecek.
Çek mağdurlarına tam bir bayram müjdesi.

  1. Zeynep
    09/11/2011, 22:48

    Eşim 25 yıldır çeklerle çalışıyordu.Trilyonlarca bu yöntemlepara ödemiştir.Ekonomik krizden dolayı ödemeler aksadı.Alacaklıların beklemek istemediklerinden dolayı herşeyimizi kaybettik.Var olan malında iflasdan dolayı değeri 3 kuruşa düşüyor.İyi bir iş adamının itibarı zedelendi.Aile yapımız çok güçlü olduğu için bu zor günleri atlatmaya çalışıyoruz.Tekrar toparlanmaya çalışan kişinin birde hapse girdiğini düşünün.Allah kimseye göstermesin.Kaç kişilerin yuvası dağılmıştır bu yüzden.Adam işini toparlasın hapis cezasınımı düşünsün.Peki hapse girse bu borçlar nasıl ödenecek.Alacaklıların hiçmi suçu yok.Ne var birazdaha bekleseler.İnsanların işi bozulmasa.İtibarı zedelenmese.Bunca yıl dürüstce iş yapmış insanların hayatı kararmasa. Hapis cezası gerçekten kalkmalı.Çözüm asla hapis olamaz.

    • Nilgün
      08/12/2011, 16:16

      Çok haklısınız, inanın aynı şey bizim de de başımıza geldi. Bırakın borcumuzu ödemeyi, kiracısı olduğumuz iş yerinden erken çıkacağımız için mal sahibi hiç borcumuz olmadığı halde ya çıktığınızda yerinize yeni kiracı bulamazsam diyerek ödediğimiz ve bize iade etmediği seneti işleme koyarak tüm mallarımıza el koydu, 3 kuruşa yandaşına sattırdı. İcra ile el konulan mal 2. el değerinin %40’ına bile satılmıyor. Herkes başlıyor oldu dolandır ceza çekme diye… Yahu dolandırıcı olsak cebimizde 5 kuruşumuz olmaz mı? Dolandırıcı olsak ne malımıza, ne mülkümüze hiçbir şey olmaz sefa içinde yaşardık. Evimiz dağıldı, yuvamız dağıldı… Biz miyiz dolandırıcı! Bırakın çalışalım, bırakın borcumuzu ödeyelim. İçeride yatarsak oooooh canımıza değsin mi diyecekler? Şunu unutmasınlar içeride yatılan her gün kadar alacakları geç ödenecek. Dolandırıcılarla bizler gibi zor duruma düşenler ayırılmalı. Çeke hapis cezası kaldırılmalı. Bankaların çek üzerindeki yükümlülüğü artırılmalı. Kredi çalışmalarında olduğu gibi şirketlere ödeyebileceği tutarları yazabileceği çekler verilmeli.

      • 12/11/2012, 20:25

        geçen sene adama 60 000 liralık mal verdim adam parasını vermedi benim şimdi bankaya borcumu nasıl kapatacam cevap verin

    • göksel atmaz
      03/02/2012, 10:48

      aynı durumda siz olun hanımefendi…alacağınızı alamadığınızı…beklermisiniz…yada ne kadar beklersiniz…pekii ödemediğiniz borcunuz yüzünden dağılan yuvalar ne olacak….açlığı yüzünden bir ekmek çalan hapse giriyorda sizler elinizi kolunuzu sallaya sallaya sokaklarda dolaşığ dolandırmak için yeni mağdurları seçmek mi istiyorsunuz…eminimki bu kanunu çıkaranların yakınları vs vardır…benimde alacağım var…ve ödemiyor…..kılıfına da uyduruyor…evrak üstünde hiç malı yok…ama adam istanbul gecelerinin altını üstüne getiriyor….bende 0,10 krş ucuz diye market market dolaşıyorum…ve siz itibardar söz ediyorsunuz….birde yüzsüz yüzsüz konuşabiliyorsunuz…….

      • 12/11/2012, 21:20

        abi boş boş konuşuyor hanım abla ben 60 bin lira alabigini alamıyorum benim çankaya 70 bin lira borcum var burda mağdur olan benim çoluk çocuğumun riskini aldılar çaldılar herkes adam gibi borcunu ödesin birde haklıymış gibi knupuzmr boş boş

  2. sakir seker
    10/11/2011, 22:46

    allah razı olsun emeği geçenlere

  3. 14/11/2011, 19:57

    inş atli para cezaları kalkarda eski iş adamları hürriyetine kavuşurlar ve borçlarımız ikiye katlandı ve köşe bucak devletden kaçıyoruz biz bu devlete yıllarca vergi verdik ssk ödedik şuan çoluk çocuk maduruz bu devletimiz kuzey ırak a libyaya tüm devlet vatandaşlarına yardım ederken kendi kaza geçiren vatandaşlarına ne zaman kulak vericek çek madurları olarak ne oy kullanmaya nede bi resmi yet olan haklarımızdan mahrumuz biliyoruz bizim gibi on binler var TŞK….

  4. 16/11/2011, 02:12

    karşılıksız çekle ilişkili ekonomik nedenlerden dolayı insan hürriyeti engellenemez..

  5. 19/11/2011, 07:33

    karşılıksız çeki alan vatandaşın durumu vahim allah yardımcısı olsun

  6. ismail
    19/11/2011, 22:53

    senet ve çek ikiside para ödeme evrağı.pekala çekin kutsallığı nereden geliyorki ödenmemesi durumunda hapis cezasıyla insanların özgürlüğü kısıtlanıyor..ülkenin ekonomik dengelerini bozanlar neden cezalandırılmıyorlar..bu çarkın dişlileri altında sadece çekini ödeyemeyenler en ağır şekilde cezalandırılıyorlar..elinsaf diyorum ilgililere…

  7. haluk ünsal
    20/11/2011, 16:43

    Ben de alacaklarımı alamadım işlerimde bozuldu sadece 3 taneçekimi ödeyemedim. Ödeyebilmek içinde çabalıyorum. Hapise girersem bu çabamda olmayacak. Bana sahte çek verdiler savcılıga verdim. Savcı çağırdı ifadesini aldı serbest bıraktı. 2006 yılından beri bu dosya duruyor sahte çeki verende elini kolunu sallayarak geziyor.
    Sahtekarlara çeza yok İflas edene hapis adaletmi?

    • Nilgün
      08/12/2011, 16:25

      Çok haklısınız Haluk Bey… Bizim ödediğimiz seneti icraya koyup tüm malımıza el koydular. Banka aracışığıyla ödeme yapmışım, elimde dekontum var ama sen bana senetimi iade etmemişsin. Yok olmaz. Git dava aç. Dava açmak için aynı rakamı yatırman gerekiyor. Var mı öyle bir paramız yok! Adam tüm mallarımızı 3 kuruşa yakınına sattırdı. Hiçbir şey yapamadık. Bu mu adalet? Alacağım var. Adama dava açıyorum borcunu ödesin diye. Eeee devlet diyor ki bilirkişi parasını peşin öde. E var mı paran? Yok. 400 TL yatıracağım ki davam düşmesin. Yatırmadım. Onbinlerce liralık alacağımın davası düştü gitti. Bu mu adalet? Biz dolandırıcı değiliz. Biz iflas etmiş, cebindeki son kuruşunu dahi borçlu olduğu insanlara ödemiş, bu nedenle de cebinde alacağını takip edecek parası bile olmayan insanlarız. Hapis cezası kalkmalıdır.

  8. 22/11/2011, 23:54

    ben tam 149 gün konya kapalı cezaevınde yattım ne mi oldu hasatalık kaptım bir sure verem tedavısı gordum sonra soguktan dızlerım tutmadı şimdıde romatızma tedavısı goruyorum bu da bıtın ce sırada psıkolojık tedavım var dıyecegım ne mi bana borcu olanlar nerde neden hapse gırmıyor allah kahretsın bole kanun yapanları

  9. Mühendis
    29/11/2011, 20:36

    Merhaba,

    Ben de daha altı ay önce ciddi bir şekilde dolandırıldım. Adını vermek istemediğim cemaat grubundan oldukları öne süren hırsızlar, önce bizden peşin daha sonra da çekli mal alarak güven verdiler. Son üç ayda “paramız katılım bankası”nda diye vadeli mal alıp, şirketi patlattılar. Bu şekilde tam 3.5 trilyon dolandırıldım. Bankalara ve piyasaya oldukça fazla borcum bulunuyor. Mal aldığım yerler çekleri direkt savcılığa verdiler. Sanki bu borcu hemen ödeyecekmişim gibi. Dolandıran şirkete mal verilmesi için enayi ortağım bastırdı, şimdi kendisi ortalıkta yok, finans işlerine ben baktığım için çeklere ben imza atmıştım. Kabak benim başıma patladı. Dolandırıcıları savcılığa verdik, ancak maalesef ülkemizde bu şekilde bir sürü olay yaşandığı için bir sonuç olacağını düşünmüyorum. Hatta muhtemelen bu çok iyi planlanmış işin ardından, çok iyi avukat ve mali müşavirin olacağını düşünüyorum. Yaptığımız araştırmada, bu şirketin 30 cıvarında bizim gibi şirketi daha dolandırmış. Öncelikle savcılığa verilen bu dosyaların hemen birleştirilmesi gerekiyor, ancak 6 ay geçmesine rağmen bir adım daha atılmamış maalesef.
    Tabi ki iş yapamıyorum, mal alıp satamadığım için ticaret yapmakta zorlanıyorum. Bu meblağı kısa sürede ödeyemeyeceğim. Dolandırıcılar ise sırra kadem, devletin bence bu olayların üzerine daha fazla eğilmesi gerekiyor. Bu tür vakaların son zamanlarda bir moda gibi çok sık rastlanması, çek yasasında değişiklik yapılması gereğini zorlayacak. Ayrıca, Avrupa’daki krizin Türkiye’yi tetiklemesi durumunda, maddi zorluktan dolayı çeklerini ödeyemeyecek çok sayıda mağdurun daha ortaya çıkmasına neden olabilir. Çünkü Avrupa Türkiye’nin en büyük ihracat kapısı. Bence bu nedenle yeni çek yasası çıkmak durumundadır. Yani, çekler piyasadan bu şekilde kendiliğinden kalkıp, yerine büyük satışlarda Avukatla birlikte düzenlenecek sözleşmeler, teminat mektubu veya doğrudan borçlanma senedi gibi enstumanlar kullanılmaya başlanacaktır. Yıllardır çalışılan yerlerle ilgili ise küçük alımlarda peşin veya çek/senet veya güvene dayalı ticaret devam edebilir.
    Bu şekilde dolandırılıcılığın da önünün de ciddi bir şekilde önleneceğini düşünüyorum. Aynı zamanda bu tür olaylardan dolayı parçalanan aile yaşantısına da bir son verilmiş olur.

    Yeni çek yasasından umutluyum.

  10. nilüfer
    30/11/2011, 16:11

    umarımki bu işknece biter kim mağdur kkim değil elinizi vicdanınıza koyup düşünün

  11. ismail
    02/12/2011, 11:20

    2008 yılında mal alışları için verdiğim çeklere tedarikçi firma birde gayrimenkül teminatı istedi.Kardeşime ait 3 adet gayrimenkulu 400.000.00TL ‘karşılığı teminat olarak verdik.Çeklerimin bir kısmını ödeyemedim. çekleri firma icra sonra savcılığa suç duyurusunda bılundu sonra mahkemedeki çeklere karşılık firma teminat verilen garimenkulleri satışını istadi tapudan satışlarınıda verdi.çekleri iade edecekleri yerde mahkemeden çekleri almayıp şu anda 3 adet 50.000 TL çekten hüküm giydim.4 adet çektende eli kulağında hüküm giyeceğim.benim durumumdaki firmaları kurtar4acak tek yol kanun değişikliği ben hem haklıyım borcumu ödedim. hemde madurum ceza aldım.

  12. cenk
    02/12/2011, 15:52

    öncelikle böle bi yasanın cıkması çek mağdurları için güzel birsey ama buna ne kadar umut bağlayabilirler yasanın gercekçiliği ne kadar belirli bir tarihi var mı yardımcı olursanız sevinirim emeği geçen herkese teşekkür ederim

  13. polat
    05/12/2011, 18:51

    hapis cezasi daha once kalkmaliydi hic bi insan para icin cezaevine atilmamali neticesinde insan…..insanlarin butcelerine gore devlet cek vermeli ve bankada kefil olmali bu kanunu uygukarsak turkiyede ne cek sehtakarligi kalcak ne de insanlar madur olcak

  14. mağdur
    07/12/2011, 15:50

    yukarıda yorum yapan memati ve bülent arkadaşlara sadece 1 örnekle cevap vermek istiyorum.
    ben 10 yıllık esnafım en son global krizden etkilendim. 6-7 yıldır çalıştığım mal verdiğim müşterilerim senetlerini ödemekte zorlandılar haliyle bende uzun yıllar çekle çalıştığim firmalara çeklerimi ödemekte zorlandım.
    ben bu çıkmaza girer girmez çek verdiğim firmalar karşılıksız çekten bana dava açtılar sanki mallarını tokatlamış gibi…
    böyle yapmalarına rağmen kendilerinden zaman istedim, ama bana vebalıymışım gibi davranıp uzlaşmadılar. neticede cezaevine girdim. çalıştığım firmaya totalde 300.000 tl çek verip kalan 28.000 tl lik borcumdan dolayı ceza yattım.
    şimdi ben tokatçımıyım??? mağdurmuyum???

    minareyi çalan kılıfını uydurur….

  15. bulent
    07/12/2011, 17:31

    peki mağdur bey sen çeklerini ödeyemedin hapse girdin sana borcu olan senet verenler noldu onlarda mağdur olmuşlarki sana ödememişler devlet onlarıda hapse attımı acaba benimde bir müşterim karısı üzerine çek aldı 1400 tl yi ödemedi 5 ay bekledim dedimki karın hapse girer dedim anlamadı çeki avukata vermek zorunda kaldım adam arabasını satıp çeki ödemedi birde sizin yüzünüzden aram bozuldu dedi bu örneklerden sonra kusura bakma çek mağduruna inanmam ben
    herkesin kılıfı cebinde hazır yasa değişsin diye bekliyor

  16. serkan
    19/12/2011, 16:09

    arkadaşım eline ne geçiçek adamı vurdurtursn o canı allah verdi allah alır..

  17. 21/12/2011, 01:14

    ne duygu sömürüsü yapacaklar bugün senin durumun iyi olabilir ama yarın sende batarsan o zaman anlarsın nasıl bi duygu oldunu bizim de durumumuz iyiydi ama kriz bizi bu hale getirdi boşa trip yapma bugün bize yarın sana cezaevindeki adamın sana ne faydası var onu bi söylede bilelim

  18. ibrahim
    11/01/2012, 22:03

    Arkadaşlar iyi güzel yorum yapıyorsunuzda ben ne yapcam 345.000$ dolandırıldım ve dolandıran şahıs tam bir sahtekar adamın malvarlığı olduğu halde borcunu ödemiyor battım diyor halbuki araştırdım 2 dairesini satsa öder bu parayı ama kötü niyetli olduğu için ödemiyor ben ise perişan oldum nerdeyse yuvam dağılacak aylardır yüzüm gülmüyor yaşayan ölü gibiyim tek umudum adamın hapise girmesiydi o umudumda suya düştü ben şimdi katil olsam haksızmıyım elinizi lütfen vicdanınıza koyup cevap verin.tabiki gerçek mağdurlar var onlara lafım yok Allah yardımcıları olsun ama dolandırıcılığı ve namussuzluğu benimseyenler yatacak yeriniz yok iş yine eskisi gibi sokak mafyasına kaldı.

    • olo
      18/01/2012, 03:11

      çok haklısın arkadaşım ama bide şöyle düşün sen o çekin karşılığında verdiğin çekide ödeyemeseydin ? o zaman ne yapardın ben de öyle oldum dolandırıldım fakat aldığım çek 80bin tl toplamı karşılıksız ama benimde çeklerim var piyasada bende battım o 80 bintl ile ama hapse girersem hiç ödeyemeyeceğim bide çoluk çocuğum perişan olacak allah ü teala yar ve yardımcımız olsun inşaallah allah ü teala sana başka biryerden kazandırır o alacağını.

  19. sporex
    04/02/2012, 23:56

    Çeki kesen adli para cezası ile serbest kalıyor.Peki çek alacaklısının hakkı ne oluyor?Biz paramızı nasıl alacağız.Bu konuda bilgisi olan varmıdır?

  20. 10/06/2012, 18:21

    Magduriyetler Giderilsin Artık

  21. ercan
    17/08/2012, 17:21

    ne güzel konuşuyosunnuız 3 sene önce, adam doğradı verdi cekleri bana 3 tanesini ödedi geri kalan 40 bin tl karşılıksız cktı malzemecime verdim hepsi patladdı onlartı öde4yene kadar hayatım kaydı . herşeyimi kaybettim
    adam mangal partilerinde dizkolarda barlarda eyleniyo . şimdi burda madur kim hadi cevap verin bakalım ben şimdi 40 binin üzerine soğuk sumu içeyim .

  22. tarık
    16/10/2012, 12:08

    3 yıl önce daire için müteahitle anlaştık.anahtar teslimi parayı dalevere aldılar.zorla tapuyu aldık..şimdi 1 yıla teslim dediği daireyi yapmıyor.3 çek karşılığında almak istiyor…ee çek ödenmezse ben ne yapıcam.noterden tapuya satış yasağı koydurtalım dedi …masraf fazla olunca vaz geçti..şimdi bekliyom..çekin ilkini ödeyecekmi…binasına icra gelmesin diye yalandan ticari kredi için bankaya ipotek ettirdi…kredi çıktı ama çekmiyor.derdi çekler karşılıksız çıkınca inşaatı icraya kaptırmamak….mağdur kim burada…???

  23. adem
    08/05/2013, 10:40

    Çeki ödemeyere vurgun yapanlar da var buna ne demeli nasıl olsa hapis cezası kalktı. adam çeki ödemekten imtina ediyor kardeşim.

  24. IGEIN MARK
    15/09/2014, 13:13

    Eger kisisel is için kredi ihtiyaciniz var mi? evet hemen kredi transferi için bu e-postayi (igein_h_yizevbekhai@admin.in.th) irtibat kurulabilir.

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

